Edebiyat Yoluyla Empatiyi Teşvik Etmek
Uygulama:
Etkinlik başlamadan önce empati kavramı üzerinde durulur. Ders öncesinde öğrencileri düşündürücü, kurgusal ya da kurgusal olmayan bir metin seçilir. Bu metnin öğrenciler için bir “pencere” veya “ayna” işlevi görüp görmediğini üzerine tartışılır.
“Pencere” görevi gören metin, öğrencilere yüzeyde onlardan farklı görünen insanların kimliklerine, motivasyonlarına ve deneyimlerine farklı bir bakış sağlar.
“Ayna” görevi gören metin ise öğrencilerin kendi kimliklerini, motivasyonlarını ve deneyimlerini onlara geri yansıtır.
- Metin okunduktan sonra öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
- En çok hangi karakter ilgini çekti? Neden?
- Bu hikayedeki en çok hangi karakterin sana benzediğini düşünüyorsun? Neden?
- Bu hikayedeki hangi karakter sana benzemiyor? Neden?
- Karakterin hissedebileceği bazı duyguların adını söyleyebilir misin? Hiç böyle hissettin mi? Öyleyse, sana böyle hissettiren ne oldu?
- Karakterin böyle hissettiğini nasıl anlarsın? (örneğin yüz ifadeleri, vücut dili, ses tonu, kelimeler, davranış) Bu duyguyu bedeninde / yüzünde / sesinde nasıl gösterirsin?
- Karakter bu diğer karakter hakkında ne düşünüyor? Nereden biliyorsun? Hiç birisi için böyle hissettin mi? Bu kişiye nasıl hissettiğini gösterdin mi yoksa anlattın mı?
- Sizce karakter bundan sonra ne yapabilir? Bunu neden yapabileceğini düşünüyorsun? Sen olsan ne yapardın?
Sence bir karakter diğerlerinin davranışları hakkında ne düşünmüş ve hissetmiş olabilir? Neden böyle hissedeceğini düşünüyorsun? Biri böyle davransaydı sen nasıl hissedersin?
Ne Zaman Kullanılabilir
Her ders için uygundur
Yaş Düzeyi
İlkokul ve üzeri
Süre
30 Dakika
Malzemeler
–
Kazanımlar
Empatiyi öğrenme ve teşvik etme, arkadaş ilişkileri, duyguları tanıma, prososyal davranış, sosyo duygusal öğrenme, özdenetim ve öz farkındalık