SOSYAL FARKINDALIK VE
İLİŞKİ KURMA BECERİLERİ

Nedir?

Sosyal farkındalık, farklı geçmişlere ve kültürlere sahip insanların bakış açılarını anlama ve onlarla empati kurma becerisidir. Araştırmalar, güçlü sosyal farkındalığa sahip öğrencilerin çevrelerine daha kolay adapte olduklarını, daha kolay empati kurabildiklerini ve daha az yıkıcı davranışlarda bulunduklarını göstermektedir. Bulgular ayrıca, güçlü sosyal farkındalığa sahip öğrencilerin akranlarıyla yapıcı iletişim kurabildiklerini ve yaşanan çatışmaları çözebildiklerini göstermektedir.

Sosyal farkındalık, kişinin kendisinin ve başkalarının duygu, değer ve kimliğinin farkında olmasını, etik ve sosyal normları anlamasını, aile, okul ve toplum kaynaklarını ve desteklerini iyi tanımasını ve kullanmasını sağlar. İlişki kurma becerileri, özellikle farklı bireyler ve gruplarla, aktif dinleme, iletişim ve çatışma çözme becerileri gibi çeşitli yöntemler kullanarak olumlu ilişkiler kurma becerisidir.


2022 Kasım ayında Hisar Okullarında düzenlenen “Aile ve Okul Bağlamında Çocuk Hakları ve Sınırlar” konulu panelde konuşmacı olarak yer alan Uzman Psikolojik Danışman Miryam Anjel’in “Akran Zorbalığı Nedir?” ve “Zorbalık Konusunda Whatsapp Grupları Paylaşımları”; Cinsellik Eğitmeni ve Danışmanı Efsun Sertoğlu’nun ise “Akran Zorbalığı Nedir? Öz Savunma, Öğretmen Müdahalesi Nasıl Olmalı?” konulu konuşmalarını aşağıdaki videolar üzerinden izleyebilirsiniz.

Neden Önemlidir?

Sosyal Farkındalık Neden Önemlidir?

  • Pozitif Sınıf Ortamı: Yüksek sosyal farkındalığa sahip öğrenciler çevrelerine daha kolay adapte olur, başkalarıyla daha kolay empati kurar ve sınıf içinde daha az yıkıcı davranış sergilerler. Bu da öğrencilerin öğrenmeye odaklandıkları bir sınıf ortamı yaratır.
  • Daha İyi İlişkiler: Yüksek sosyal farkındalık gösteren öğrenciler akranlarıyla yapıcı bir iletişim kurar ve yaşanan çatışmaları çözmede daha aktif ve etkili bir rol üstlenir. Bu öğrenciler arkadaşlarıyla ve sosyal çevreleriyle daha iyi bir iletişim içerisinde olurlar.
  • Daha İyi Davranış Becerileri: Yeni ortamlara uyum sağlayabilen, başkalarının ihtiyaçlarını ve bakış açılarını anlayan ve ihtiyaç duyduklarında nereden destek alabileceklerini bilen öğrenciler, duygusal sıkıntılar yaşamaya daha az yatkındır ve okul başarısını etkileyen sorunlarla daha kolay baş edebilirler.
  • Daha İyi Akademik Başarı: Öğrencilerin işbirliği, iletişim ve sosyal sorumluluk becerilerine sahip olmaları, sınıf içinde daha etkili bir öğrenme süreci yaratır. Böylece öğrencinin derse karşı olan tutum, davranış ve performansı olumlu yönde etkilenir.

 

 

İlişki Kurma Becerileri Neden Önemlidir?

Sınıf akranları arasında olumlu ilişkileri teşvik etmek, sosyal-duygusal gelişime ve akademik öğrenmeye elverişli bir sınıf ortamı yaratmak için önemlidir. Olumlu akran ilişkileri, artan katılım ve sınıfa katılım dahil olmak üzere daha iyi okul katılımı ile ilişkilidir. Öğrencilerin sınıf arkadaşları ve okul arkadaşlarıyla geçirdikleri zaman göz önüne alındığında, akranlarıyla sağlıklı ilişkiler geliştirmek, öğrencilerin okula aidiyet duygusu oluşturmanın önemli bir bileşenidir. Dahası, akran ilişkileri öğrencilere hem kişisel becerileri (örneğin, kişinin duygularını yönetme) hem de kişilerarası becerileri (örneğin, akranların bakış açılarını anlama, akranlarla problem çözme) öğrenme ve uygulama fırsatı sağlayabilir.

Öğrencilerin sınıf içinde ve dışında olumlu ilişkiler geliştirme ve sürdürme becerilerini destekleyen temel bir beceri de başkalarının düşüncelerini ve duygularını anlamlandırma becerisidir. Başkasının bakış açısını benimseme yeteneğine sahip olmak, insanların kendilerinden farklı değer ve inançlara sahip olanlar da dahil olmak üzere başkalarıyla daha olumlu ilişkiler geliştirmesine olanak tanır. Sınıfta, başkalarının bakış açılarını alma konusunda daha iyi olan öğrenciler, ortak bir hedefe ulaşmada ve işbirliğine dayalı çalışmaya katılmada birbirleriyle daha fazla işbirliği yaparlar. Bu da onların akran öğreniminden yararlanmalarına, akranlarıyla yapıcı iletişim kurmalarına ve ortaya çıktıklarında çatışmaları çözmelerine olanak tanır. Bakış açısı geliştirme becerileri, öğrencilerin başkalarıyla şefkatli, nazik, empatik ve işbirlikçi yollarla bağlantı kurma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olması açısından önemlidir.

İyi Uygulamalar

Tanışma Çemberi

Tanışma Çemberi Uygulama: Başlangıç aşamasında sınıf öğretmeni tüm sınıfın çember oluşturmasını ister. Sağ …

Topla Tanışma

Topla Tanışma Uygulama: Öğretmenin isteğine bağlı olarak kendisi etkinliğin içinde veya dışında olabilir. …

İsimlerin Hikayesi

İsimlerin Hikayesi Uygulama: Her öğrenci ikili şekilde eşleşir ve birbirlerine şu soruları sorarlar: “İsimini …

Tanışma Çemberi

Tanışma Çemberi Uygulama: Başlangıç aşamasında sınıf öğretmeni tüm sınıfın çember oluşturmasını ister. Sağ …

Topla Tanışma

Topla Tanışma Uygulama: Öğretmenin isteğine bağlı olarak kendisi etkinliğin içinde veya dışında olabilir. …

İyi Dost Dilekleri

İyi Dost Dilekleri Uygulama: Eğer uygulama sınıf ortamında gerçekleşecek ise öğrenciler çiftlere ayrılır. Aile …

Çevremin Farkındayım

Çevremin Farkındayım Uygulama: Çocuklardan çevreye bir dakika boyunca iyice bakmaları istenir. Sonra gözlerini …

İsimlerin Hikayesi

İsimlerin Hikayesi Uygulama: Her öğrenci ikili şekilde eşleşir ve birbirlerine şu soruları sorarlar: “İsimini …

Tanışma Çemberi

Tanışma Çemberi Uygulama: Başlangıç aşamasında sınıf öğretmeni tüm sınıfın çember oluşturmasını ister. Sağ …

Topla Tanışma

Topla Tanışma Uygulama: Öğretmenin isteğine bağlı olarak kendisi etkinliğin içinde veya dışında olabilir. …

İyi Dost Dilekleri

İyi Dost Dilekleri Uygulama: Eğer uygulama sınıf ortamında gerçekleşecek ise öğrenciler çiftlere ayrılır. Aile …

İsimlerin Hikayesi

İsimlerin Hikayesi Uygulama: Her öğrenci ikili şekilde eşleşir ve birbirlerine şu soruları sorarlar: “İsimini …

Tanışma Çemberi

Tanışma Çemberi Uygulama: Başlangıç aşamasında sınıf öğretmeni tüm sınıfın çember oluşturmasını ister. Sağ …

Topla Tanışma

Topla Tanışma Uygulama: Öğretmenin isteğine bağlı olarak kendisi etkinliğin içinde veya dışında olabilir. …

İyi Uygulamalar