Zorunlu Göç

Zorunlu Göç

Uygulama:

Etkinlik yaratıcı dramanın ısınma, etkinlik, oyun, doğaçlama ve oluşum bileşenlerinden oluşur. En son değerlendirme yapılarak çalışma sonlandırılır. 

  • Isınma

Mark Eliyahu- Journey müziği açılır. Bir bavul hazırladığını düşün. Tüm ihtiyacın olduğu eşyaları koyduğun bir bavul. Bilmediğin bir yere doğru bu bavulla yola çıkıyorsun. Ailen var yanında, belki de yalnızsın, kimsesiz. Müzikle birlikte geçtiğin yerleri yürüdüğün yolları hayal etmeye çalış. Açsın ve yemek alacak paran neredeyse tükenmek üzere. Elinde bavulunla çaresizmiş gibi yürü. Yürüdüğün yol engebeli. Yerler taşlar ve çamurla dolu. Ayakkabının tekini geride bırakmış öteki tekiyle topallayarak yürüyorsun. Üstün başın çamur içinde ayaklarına taşlar batıyor. Bavulun da git gide ağırlaşıyor. Hatta tekerlekleri takıldığın taşlar yüzünden kırılmış. Çektikçe sürünüyor, süründükçe biraz daha yıpranıyor. Sen ise yürüdükçe yoruluyor, yoruldukça tükendiğini hissediyorsun. Ve en sonunda bavulunu tüm hatıraların gibi geride bırakıp yürümeye devam ediyorsun.


  • Etkinlik

Sınıfın 4 köşesine 4 ana başlık asılır: Eğitim, sağlık, finans ve psikolojik. Grup dörde ayrılır ve her gruptan göç sırasında bu 4 başlık altında hangi sorunlarla karşılaşabilineceğini yer değiştirerek yazmaları istenir.


  • Oyun

Gazete oyunu: Yere bir gazete serilir. Savaş ve aksiyon müziği açılır. Müzik eşliğinde katılımcılar serbest hareket eder. Müzik durduğunda gazetenin üstünde durmaları gerekir. Gazete dışında duran kaybeder. Gazete git gide küçültülerek son kişi kalana kadar oyun devam eder. Bu sırada lider şu şekilde yönerge verir: Bu gazetenin bir bot olduğunu düşünün. Sizler de savaştan kaçmaya çalışan insanlarsınız. Dinlediğiniz müziğin aslında kulağınıza gelen savaş sesleri olduğunu hayal edin. Müzik kapandığında ya bota binmiş bu savaştan kurtulmuşsunuz demektir ya da suya düşmüşsünüzdür.


  • Doğaçlama

Grup 4’e ayrılır. İkiye bölünmüş ekran tekniği kullanılarak doğaçlama yapmaları istenir. İlk grup çocuğu kucağında göç eden bir kadınları, ikinci grup göçmen öğrencilerin olduğu bir sınıfı, üçüncü grup başka bir ülkeye kaçmak isteyenlerden oluşan bir mülteci botunu, dördüncü grup ise savaş sonrası yıkılan kenti doğaçlar. Doğaçlamalara ipucu olarak aşağıda yer alan resimler verilir.


  • Oluşum

Mark Eliyahu-Drops müziği kullanılır. Grup 4’e ayrılır ve her gruba bir resim verilir. Aynı zamanda her gruptan, etkinlik olarak yapılan çalışmadaki dört ana temadan birini seçmeleri istenir. Verilen resimlere ve seçilen temalara göre bir ağıt/şiir yazmaları istenir. (Resimler aşağıda verilmiştir. Aşağıdaki tanımlara göre gruplardan ağıt/şiir yazmaları istenir.)

Resim 1: Çocuğunuz kucağınızda göç eden bir kadınsınız.

Resim 2: Bilmediğiniz bir dilde kalabalık, tanımadığınız insanlar arasında okumaya çalışan bir çocuksunuz.

Resim 3: Batan mülteci botundaki insanları kurtarmaya çalışan görevlisiniz.

Resim 4: Savaştan halkı uğurlayan yıkık kent.


  • Değerlendirme
  1. Göçe zorlanan insanların yaşadıkları nelerdir?
  2. Zorunlu göç anında nelere ihtiyaç vardır?
  3. Savaş nedeniyle ortaya çıkan maddi ve manevi sorunlar nelerdir?

    Ne Zaman Kullanılabilir

    Yıl içinde ihtiyaç duyulan zamanlarda, İnsan Hakları Günü etkinlikleri kapsamında

    Yaş Grubu

    11-12. Sınıf

    Süre

    60 Dakika

    Malzemeler

    A4 Kağıt, kalem, gazete, fotoğraf, hoparlör

    İlgili Sosyal Duygusal Öğrenme Alanları

    Öz farkındalık, toplumsal farkındalık, empati