Yaratıcı Drama Çalışması: Gözlem ve Değerlendirme Farkı ve Barışçıl Dil

Yaratıcı Drama Çalışması: Gözlem ve Değerlendirme Farkı ve Barışçıl Dil

Uygulama:

Hazırlık (15 dakika)

Çocuklara, “Gözlem ne demektir? Tarafsız yorum yapmadan gözlem yapmak mümkün müdür? Bu şekilde nasıl gözlemimizi aktarabiliriz? Değerlendirme ve gözlem arasındaki fark nedir?” gibi sorular sorularak onlardan gözlem hakkında neler bildiklerini ve gözlem dediğimizde akıllara gelenleri paylaşmaları istenir.

Isınma (10 dakika)

Çocuklara şu yönergeler verilir: “Sınıfta serbestçe yürüyorsunuz. Şimdi bir araya gelin ve devasa bir kamera oluşturun birlikte. Bu devasa kamera ilk önce etrafına baksın ve sadece gördüklerini bize aktarsın.

Ormanın kıyısında şehrin merkezine uzak kıyısında yamaçtan aşağıya bakan sıra sıra

dizilmiş masalarda oturan insanlar var. Bu devasa kamera an be an bu görüntüleri çekiyor. İnsanların birbiriyle konuştuğunu ve güldüklerini, bazen manzarayı izlediklerini kaydediyor.

Şimdi bu devasa kameranın her bir parçası ayrılsın ve bu manzaraya tek tek baksın.”

 

Öğretmene Not: Burada kamera merceğini oluşturan çocukların ayakta kalmasını diğer çocuklarında kıyıda oturan insanları canlandıran birer heykel gibi durmaları istenir. Kamera merceğinde olan çocuklardan gördükleri insanları anlatmaları istenir. Yorum katarak mı anlatacaklar yoksa gördüklerini mi anlatacaklar daha sonra bu konuda çocuklarla konuşma yapılabilir.

Oyun (20 dakika)

Sınıf sayma yöntemi ile A, B gruplarına ayrılır. Her gruba içinde gözlem ve değerlendirme olan cümleler verilir. Bu cümlelerden hangilerinin gözlem hangisinin değerlendirme olduklarına karar vermeleri istenir.

Cümleler;

Can bana dün sebepsizce kızdı. D

Ece dün akşam televizyon seyrederken su bardağını yere düşürdü. G

Lale oyunda benim fikrimi sormadı. D

Annem çok iyi insandır. D

Karsu fazla çalışıyor. D

Anıl kavgacı biri. D

Ali bu hafta her gün kantinde ilk sıradaydı. G

Kız kardeşim genellikle dişlerini fırçalamaz. D

Deniz kırmızı rengin bana yakışmadığını söyledi. G

Amcam onunla konuştuğumda hep işinden şikayet eder. D

Etkinlik (20 dakika)

Oyun etkinliğinde bulunan değerlendirme cümlelerinin nasıl gözlem cümlesi olabileceğine dair takımlar tekrar bir araya gelir ve değerlendirme cümlelerini gözlem cümlelerine çevirirler.

Doğaçlama (15 dakika)

Sınıf sayma yöntemi ile dört gruba ayrılır. Her gruba aşağıdaki gibi bir resim gösterilir ve bu resim ile ilgili canlandırma yapmaları istenir. Resmin öncesinde, o sırada ve sonrasında ne oluyordu? Bunları anlatan canlandırma yapmaları istenir.

Oluşum

Kısaca etkinliğin başından bu yana gözleme dair edindikleri bilgileri gözlerini kapatıp düşünmeleri istenir. Ardından her çocuk gözlem ve değerlendirmeyi ayırt edebileceği, gözlemini kolaylaştıracak kendisine pusula olabilecek bir afiş hazırlamaları istenir. Bu afişi sınıf arkadaşları ile paylaşır.

Değerlendirme

  1. Gözlem ile yargıları ayırt ettiniz mi?
  2. Gözlem yapmanın iletişimdeki önemini kavradınız mı?
  3. Uygulamalarda öğrendiklerinizi kullandınız mı ?

Ne Zaman Kullanılabilir

Yıl boyunca her zaman

Yaş Düzeyi

İlkokul, Ortaokul, Lise

Süre

80 dakika

Malzemeler

Fotoğraflar, yapıştırıcı, makas, kâğıtlar, kalemler

İlgili Sosyal Duygusal Öğrenme Alanları

Farkındalık, Empati, Sorumlu karar alma, ilişkisel beceriler
l

Amaç

Gözlem ile yargıları ayırt etmeyi öğrenmesi, gözlem yapmanın iletişimdeki önemini kavraması, öğrendiklerinden yola çıkarak davranışlarını değiştirip, geliştirmesini sağlayarak, kapsayıcılığı arttırmak.