Yaratıcı Drama Çalışması: Duygularda Çeşitlilik
Uygulama:
Hazırlık Süreci (15 dakika)
(5 dk)
Öğretmen duygu kartlarını tahtaya asar. Çocuklardan bu kartları incelemelerini ister.
(2,5 dk A kişisi için 2,5 dk B kişisi için ayrılır. )
Kartlar incelendikten sonra herkese birer kağıt dağıtır ve bu duyguları hangi durumlarda yaşadıklarını sorar, onlardan bunları yazmalarını ister.
…….olduğunda mutlu hissederim,
……..olduğunda eğlenceli hissederim,
…….olduğunda üzgün hissederim, gibi.
(5 dk)
Ardından çocuklar ikişerli eşleşir. A kişisi, hangi durumda hangi duyguları hissettiğini B kişisine anlatır. B kişisi arkadaşının söylediklerini sadece dinler. Daha sonra B kişisi hangi durumda hangi duyguları hissettiğini A kişisine anlatır. A kişisi arkadaşının söylediklerini sadece dinler.
Isınma (5 dakika)
Öğretmen, çocuklardan onlara verdiği yönergelere uygun bir şekilde yüz ifadeleri takınarak salonda yürümelerini ister.
-Çocuklar şimdi alanda serbestçe gezinin.
-Birbirinizi gözlemleyerek yürüyün.
-Birbirinizin gözlerine bakın.
-Şimdi kibirli, hoşnut, sevinçli, öfkeli, neşeli, bunalmış, üzgün, bencil, sabırsız, coşkulu, sıkılmış, telaşlı bir şekilde yürüyün.
Etkinlik: Ayna (15 dakika)
Grup ikişerli eşleşir. Bir çocuk ayna diğeri aynaya bakan olur. Aynaya bakan çocuk, değişik mimik ve hareketler yaparak diğer arkadaşından onun yansıması gibi hareket etmesini ister. Bir süre sonra roller değişir. Öğretmen şu duyguların taklit edilmesini ister: çaresiz, mahcup,
dingin, hayret içinde, rahat , şefkatli, sabırsız, zinde, canı acımış, tok, kısıtlanmış.
Etkinlik: Duygu Ağı (10 dakika)
Büyük bir yumak veya ip kullanılır. Çocuklar çember olur ve yere otururlar. Öğretmen de çembere dahil olur ve yere oturur. Öğretmen, ipin ucunu avucunda tutup bileğine bir kez doladıktan sonra karşısındaki kişinin ismini söyleyerek yumağı yavaşça karşısındaki kişiye atar. Her oyuncu iplerle birbirine bağlanıncaya kadar bu işlem sürer. Son oyuncu da bağlanınca yumak başlangıçtaki yöntemle geri sarılırken öğretmen herkesten ipi gönderdiği kişi hakkında olumlu bir duygu söylemesini ister. Bu duygu ifadeleri bir taraftan bir kağıda not edilir.
Oyun: Kördüğüm (20 dakika)
Grup çember olur ve ayakta durur. Öğretmen, herkesten sol eliyle karşılarında yer alan bir kişinin sol elini tutmasını ister. Sonra sağ elleriyle yine karşılarında bulunan başka bir kişinin sağ elini tutarlar. Çocuklar, aynı kişinin sağ elini değil, bir başkasının ve yanlarında değil, karşılarında bulunan kişinin elini tutmalıdır. Bu yönerge tekrarlanır, çünkü önemlidir. Böylece kördüğüm olurlar. Lider şu anda ne hissettiklerini sorar. Sonra bu düğümü hiç ellerini
bırakmadan çözmeleri istenir.
Doğaçlama (20 dakika)
Grup ikiye ayrılır. Duygu ağında not edilen duygular bir torbaya koyulur. Her çocuktan bu duygu ifadelerinden birini çekmeleri istenir. Gruptan, seçtikleri duyguları yansıtan bir canlandırma yapmaları istenir.
Ortak Duygu Panosu Tasarlama (15 dakika)
Çocuklar seçtikleri duygularla ilgili resim çizer ve çizilen resimleri duygu panosuna asarlar. Asarken bu duyguları hangi durumda hissettiklerini sınıfa açıklarlar.
Her gün güne başlarken nasıl hissettiklerini sınıfla paylaşırlar. Etkinliği, çember yapılabiliyorsa çember şeklinde; eğer branş öğretmeniyseniz yoklama alırken çocuğa duygularını sorarak gerçekleştirebilirsiniz. Böylece çocuklar o gün ne hissediyorsa onu söyleyip açıklama yaparlar.
Ne Zaman Kullanılabilir
Yıl boyunca her zaman
Yaş Düzeyi
Süre
80 dakika
Malzemeler
Katılımcı sayısı kadar kalem, kağıt, boya kalemleri, makas, kese kağıtları, müzik, yazı tahtası ve kalemi, çeşitli stickerlar, isimler, pullar.
İlgili Sosyal Duygusal Öğrenme Alanları
Amaç
Farklı duyguların varlığını keşfetmek, duyguların bireylerin iç dünyasına etkilerini fark etmek, kendi duygularını fark etmek ve ifade etmek.