Arkamda Kim Var?

Arkamda Kim Var?

Uygulama:

Fotoğraflara kalıplaşmış yargılarla ilgili tahmin oyunu, tartışma.

Genel bakış: Çocuklar, diğerlerinin tepkilerinden hareketle, arkalarına asılan ve göremedikleri  resimde kimin olabileceğini tahmin ederler.

Yönerge: Her birinizin sırtına bir kişinin resmi iliştirilecek. Herkes 10 dk boyunca odanın içinde dolaşacak. Biriyle karşılaşan resme bakacak ve toplumun o resimdeki  gibi kişiler için sahip olduğu genel kanıyı yansıtan birkaç söz söyleyecek. Bunların sizin özel  görüşleriniz olması gerekmez; genel olarak insanların bu tip kişiler için neler düşünüp yakıştırdıklarını söyleyebilirsiniz. Bunlar olumlu veya olumsuz olabileceği gibi kaba da olabilir. Sizin için kullanılan sözleri bir kenara not edin ve ne gibi biri olduğunuzu tahmin etmeye çalışın. Süre dolunca bir numaralı resimden başlayarak, her çocuğa, hakkında söylenenlerden hareketle resimdeki kişinin kim olduğunu tahmin etmesini söyleyin. Her çocuk, yaptığı tahminin gerekçesini de açıklasın.  Ardından sırayla her çocuğa resim hakkında neler söylendiğini sorun ve bunları pano kağıtlarına  veya tahtaya yazın. Çocuklardan her biri tahminini yaptıktan sonra resmi yerinden alın, gruba gösterin ve ilgili  görüş ve yorumların yanı başına, kâğıda veya tahtaya asın. Her resim için kısa bir tartışma  açın:

Sizce resimdeki bu insanlar nerede? Neredeler ve ne yapıyorlar? Sizce bu resimde herhangi bir insan hakkından yararlanabiliyorlar mı? Bu resimlerdeki kişiler hakkında genel olarak söylenenleri anlatacak yerinde sözcükler bulmak güç müydü? Resimdeki kişi hakkında ağır ve kaba sözler söylerken kendinizi nasıl hissettiniz?  Diğerlerinin söylediklerinden hareketle resimdeki kişinin kimliğini çıkarmak güç müydü? Temsil ettiğiniz kişi hakkında başkalarının söyledikleri sizde ne gibi hisler uyandırdı? Resimleriyle temsil ettiğiniz kişiler hakkında söylenenlerle sizin kendi görüşleriniz arasında  fark var mı? Resimlerle ilgili tahminde bulunamayanlar oldu mu? Sizce bu konuda neden zorlanmış olabilirler?

Ne Zaman Kullanılabilir

Yıl boyunca her zaman

Yaş Düzeyi

10-14 yaş

Süre

30 dakika

Malzemeler

Kâğıt, kalem, kartona iliştirilmiş 25 resim, iğne, yapıştırıcı bant ve hamur tipi yapıştırıcı, pano kağıtları veya büyük boy kağıtlar ve tahta kalemi.

(Farklı ülkelerde farklı insanları gösteren 25 fotoğraf bulun. Bu fotoğrafları birer  kartona yapıştırın. Resimlere numara verin.)

İlgili Sosyal Duygusal Öğrenme Alanları

Kalıplaşmış yargıların, önyargı, ayrımcılık, damgalamanın kişiler ve gruplar üzerindeki etkileri.
l

Amaç

Genel olarak insan hakları, ayrımcılık, medya ve internet kullanımı ile ilgili farkındalık artırmak.