Farklı ortamlarda kişisel davranış ve sosyal etkileşimlere yönelik özenli, yapıcı seçimler yapmak için bilgi, beceri ve tutumları gerektirir. Riskli davranışlar için etik standartları, güvenlik endişelerini ve davranış normlarını eleştirel olarak inceleme becerisini gerektirir; çeşitli kişilerarası ve kurumsal eylemlerin sonuçlarının gerçekçi değerlendirmelerini yapmak; ve kendisinin ve başkalarının sağlık ve esenliğini göz önünde bulundurmak alanlarını kapsar.
Aşağıdaki tablo, sınıf seviyelerinde Sorumlu Karar Verme ile ilgili hedefleri ve göstergeleri göstermektedir.
K-2 | 3-5 | 6-8 | 9-12 | |
Sorunları Tanımlama | Günlük hayatta yapılan seçimleri ve kararları tanımlar. | Bir durumun ne zaman bir sorun olduğunu ve onu neyin sorun haline getirdiğini fark eder (ör. güvenli veya güvensiz; sağlıklı/sağlıksız, yasal/yasadışı, adil veya haksız, vb.). | Öğrencilerin yaşamlarını etkileyen çeşitli sorunları ve kararları tanımlar. | Öğrencilerin yaşamlarını etkileyen çeşitli sorunları ve kararları tanımlar. |
Seçenekler arasından soruna yol açabilecek alternatifleri belirtir/ayırt eder. | Seçenekler arasından soruna yol açabilecek alternatifleri belirtir/ayırt eder. | Çevrimiçi güvenlik dahil, güvenli ve güvensiz durumların özelliklerini tanımlar. | Çevrimiçi güvenlik dahil, güvenli ve güvensiz durumların özelliklerini tanımlar. | |
Bir durumun ne zaman bir sorun olduğunu ve onu neyin sorun haline getirdiğini anlar. | ||||
Durumları Analiz Etme ve Sorunları Çözme | Birinin sahip olduğu olası seçenekleri ve nasıl yanıt verileceğini belirler. | Birinin sahip olduğu olası seçenekleri ve nasıl yanıt verileceğini belirler. | Çeşitli durumlarda sorunları çözmek için birden fazla çözüm üretir. | Bir sorunu birden fazla bakış açısını ve görüşü göz önüne alarak tanımlar. |
Bir kararın kendileri ve başkaları üzerinde sahip olabileceği olası olumlu ve olumsuz sonuçları belirler. | Bir kararın kendileri ve başkaları üzerinde neden olacağı olası olumlu ve olumsuz sonuçları belirler. | Karar verirken kendisinin ve başkalarının iyiliğini düşünür. | Çeşitli durumlarda sorunları çözmek için birden fazla çözüm üretir. | |
Bir yetişkinden yardım gerektiren durumları belirler. | Bir yetişkinden yardım gerektiren durumları belirler. | Kendisinin yardım almadan problem çözebileceği durumlar ile yardım gerektiren durumlar arasında ayrım yapar. | Karar verirken kendisinin ve başkalarının iyiliğini düşünür. | |
Seçim yapar ve sonucun sorumluluğunu kabul eder. | Akran baskısının etkilediği kararları ve durumları fark eder/tanımlar. | Akran baskısının, sosyal ve/veya kültürel normların karar vermeyi ne zaman etkilediğini belirler. | Kendisinin yardım almadan problem çözebileceği durumlar ile yardım gerektiren durumlar arasında ayrım yapar. | |
Seçimler yapar ve sonucun sorumluluğunu kabul eder. | Seçimler yapar ve sonucun sorumluluğunu kabul eder. | Sosyal ve/veya kültürel normların karar vermeyi ne zaman etkilediğini belirler. | ||
Değerlendirme ve Yansıtma | Seçimlerin kendisi ve başkaları üzerindeki etkisini düşünür ve değerlendirirek yansıtır. (İşe yaradı mı? Adil miydi? Her birey nasıl etkilendi?) | Seçimlerin kendisi ve başkaları üzerindeki etkisini düşünür ve değerlendirirek yansıtır. (İşe yaradı mı? Adil miydi? Her birey nasıl etkilendi?) | Kendisi ve başkaları için kararların olumlu ve olumsuz sonuçları üzerinde düşünür. | Kendisi ve başkaları için kararların olumlu ve olumsuz sonuçları üzerinde düşünür. |
Problem çözme sürecinin bir sonucu olarak yeni düşünce ve hedefini tanımlar (Bir dahaki sefere ne değiştirirdim?). | Problem çözme sürecinin bir sonucu olarak yeni düşünce ve hedefini tanımlar (Bir dahaki sefere ne değiştirirdim?). | Geçmiş kararları yansıtır, öğrenmeyi yeni durumlara uygular. | Geçmiş kararları yansıtır, öğrenmeyi yeni durumlara uygular. | |
Seçimler, kararlar ve gelecek üzerindeki olası etkileri üzerinde değerlendirme yapar. | Başkalarının kararlarında ve davranışlarında, gelenek, kültür ve deneyimlerinin etkisi olduğunu fark eder/belirtir. | |||
Kişisel duygusal durumların problem çözme yeteneğine nasıl katkıda bulunduğunu veya onu nasıl azalttığını inceler. | ||||
Etik Sorumluluk | Okulu ve toplumu olumlu yönde etkileyen eşitlik, adalet, hakkaniyet ve saygı bilincini gösterir. | Okulu ve toplumu olumlu yönde etkileyen eşitlik, adalet, hakkaniyet ve saygı bilincini gösterir. | Okulu ve toplumu olumlu yönde etkileyen eşitlik, adalet, hakkaniyet ve saygı bilincini gösterir. | Okulu ve toplumu olumlu yönde etkileyen eşitlik, adalet, hakkaniyet ve saygı bilincini gösterir. |
Davranışlarının sorumluluğunu alır. | Birinin eylemlerinin sonuçlarını ve başkalarını nasıl etkilediğini anladığını gösterir. | Başkalarının güçlü yönlerini ve gruba olan katkılarını takdir eder. | Başkalarının güçlü yönlerini ve gruba olan katkılarını takdir eder. | |
Davranışlarının sorumluluğunu alır. | Davranışlarının sorumluluğunu alır. | Davranışlarının sorumluluğunu alır. |