Hedef kişinin duygularını, kişisel kimliğini, hedeflerini ve değerlerini anlamayı içerir. Bu, kişinin güçlü yönlerini ve sınırlarını doğru bir şekilde değerlendirmeyi, olumlu zihniyetlere sahip olmayı, sağlam temellere dayanan bir öz-yeterlik duygusuna ve iyimserliğe sahip olmayı içerir. Yüksek düzeyde öz-farkındalık, kişinin kişisel ve sosyokültürel kimlikleri arasındaki bağlantıları anlama ve düşüncelerin, duyguların ve eylemlerin birbiriyle nasıl bağlantılı olduğunu anlama becerisini gerektirir.
Aşağıdaki tablo, sınıf seviyelerinde Öz-Farkındalıkla ilgili hedefleri ve göstergeleri göstermektedir.
|
K-2 |
3-5 |
6-8 |
9-12 |
Duyguları Tanımlamak |
Kendi temel duygularını tanımlar ve adlandırır. |
Duygularının farklı yoğunluk seviyelerini tanır. |
Duygularını sağlıklı bir şekilde tanır ve başkalarına iletir. |
Duyguların durumlara karşı gösterilen tepki olduğunu kabul eder/belirtir. |
Duyguları ortaya çıkarabilecek durumları tanımlar. |
Düşüncelerin ve duyguların davranışı nasıl etkilediğini belirler. |
Kendinde ve başkalarında duygusal tepki uyandıran durumları tanımlar. |
Karar verme yeteneğine katkıda bulunan veya onu olumsuz etkileyen duygusal durumları analiz eder. |
|
Bir çok duyguyu ve bu duygulara neden olan durumları tanımlar. |
Düşüncelerin ve duyguların davranışı nasıl etkilediğini özetler. |
Kendinde ve başkalarında duygusal tepki uyandıran durumları tanımlar. |
||
Düşüncelerin ve duyguların davranışı nasıl etkilediğini özetler. |
||||
Doğru Benlik Algısı |
Beğendiği ve beğenmediği olayları/durumları/nesneleri tanımlar.
|
Sosyal durumlar karşısında duygusal düzenlemeye yardımcı olan veya engelleyen kişisel özellikleri, güçlü yönleri ve zorlukları belirler. |
Kişisel nitelikleri ve ilgi alanlarını tanımlar. |
Kişisel nitelikleri ve ilgi alanlarını tanımlar. |
İyi yaptığı şeyleri tanımlar. |
Kendisini okul topluluğunun etkin bir üyesi yapan kişisel niteliklerini tanımlar. |
Yüksek nitelikli sonuçlara ulaşmak için gereken becerileri açıklar. |
Geliştirmek istediği kişisel becerileri, güçlü yönleri ve ilgi alanlarını kategorilere ayırır. |
|
Başarılı olmak için yardıma ihtiyaç duyabileceği bir alanı tanımlar. |
Geliştirmek istediği kişisel becerileri ve ilgi alanlarını tanımlar. |
Öğrencinin geliştirmek istediği kişisel becerileri, güçlü yönleri ve ilgi alanlarını kategorilere ayırır. |
Güçlü yönlere dayanan kişisel gelişim için öncelikleri seçer. |
|
Kişisel gelişim için, güçlü yönlerinini temele alan öncelikler belirler. |
Kişisel kimliğin seçimleri ve sonuçları nasıl etkilediğini ayırt eder. |
|||
Kişisel kimliğin seçimleri ve sonuçları nasıl etkilediğini ayırt eder. |
||||
Özgüven |
Zorlu görevlerde kendisini olumlu yönde motive eder. |
Kendisiyle ilgili olumlu nitelikleri tanımlar. |
Birinin başarma ve katkıda bulunma yeteneğine ilişkin olumlu inançlarını ifade eder. |
Birinin başarma ve katkıda bulunma yeteneğine ilişkin olumlu inançlarını ifade eder. |
Yeni şeyler denemeye istekli olduğunu gösterir. |
Birinin başarma yeteneğine ilişkin olumlu inançlarını ifade eder. |
Özgüvenini etkileyen durumları/koşulları gözden geçirir/sorgular. |
Olumlu olumlamalara odaklanan stratejiler oluşturur. |
|
Öğrenme sürecine aktif olarak katılır, sorgular ve katkıda bulunur. |
Aktif olarak katılır, sorgular ve katkıda bulunur. |
Yüksek nitelikli sonuçlara ulaştıran becerilerini analiz eder. (Onu hangi becerilerin istenilen sonuca ulaştıracağı üzerinde düşünür). |
Yüksek nitelikli sonuçlara ulaştıran becerilerini analiz eder. (Onu hangi becerilerin istenilen sonuca ulaştıracağı üzerinde düşünür). |
|
Kimlik ve öz yeterliliği etkileyen koşulları inceler. |