Yoksulluğun Yıldız Falı
Uygulama:
Etkinliği anlatın. Yıldız falları hakkında genel bir konuşma yapın. Katılımcılar yıldız falları- nı okuyorlar mı? Bunlara inanıyorlar mı? Yıldız falları çoğunlukla ne tür bilgiler veriyor?
Katılımcıları üç küçük gruba ayırın. Her alt gruba bir Yaşam kartı destesi ve ilgili Yıldız Falı kartlarını verin. Verilen kartlardaki dört farklı yaşam için yıldız falı yazmak üzere gruplara yirmi dakika süre verin. Yazacakları yıldız falları hayal ürünü olmalı. Yaşam kartlarındaki insanların ge- lecek yıl neler yaşayacaklarını tahmin etmek üzere katılımcılar hayal güçlerini, sezgilerini ve genel bilgi birikimlerini kullanmalılar. Katılımcılara, doğru ya da yanlış yanıtlar olmadı- ğını fakat gerçeklik sınırları içinde kestirimde bulunmaları gerektiğini anlatın. Çalışmalar sona erdiğinde, herkesi genel oturuma çağırın. Gruplardan, çalışmalarını sıra- sıyla sunmalarını isteyin. Herkesin farklı karakterler hakkında bilgi sahibi olması için ilk ön- ce yaşam kartlarında yer alan bilgi, ardından ilgili karakterin yıldız falı okunmalı.
Son olarak yaşam kartlarını ve tahminleri büyük bir kâğıda bantlayın; böylelikle bir duvar panosu oluşsun.
Bilgilendirme ve değerlendirme
Tartışmaya gruplardan, ilgili karakterlerin geleceklerine nasıl karar verdiklerini anlatmalarını is- teyerek başlayın. Ardından yoksulluğu tanımlayın ve son olarak yoksulluğun getirdiği sonuçlar üzerine bir tartışma yürütün.
Katılımcıların yoksul insanlar hakkındaki izlenimleri neler? (Kendi ülkelerinde ve ge- lişmekte olan ülkelerde?) Bunlar kalıpyargılar mı? Bu izlenimler ne kadar iyi temellen- dirilmiş? Bu bilgiye insanlar nereden ulaşıyor?
Yoksulluk terimi katılımcılar için ne ifade ediyor?
Bir insan belli bir ülkede yaşıyorsa ‘zengin’, başka bir ülkede yaşıyorsa ‘yoksul’ olarak kabul edilebilir mi? Başka bir deyişle yoksulluk göreceli midir?
Yaşadığınız toplumda, neden bazı insanlar zengin, bazıları yoksuldur?
Hem yaşadığınız ülkede, hem de dünyanın en yoksul ülkelerinden biri olan Eritre’de yoksulluktan kurtulmanın temel yolu nedir? Zengin bir amca mı? Piyangodan para çıkması mı? Eğitim almak mı? Sağlıklı olmak mı? Doğru insanları tanımak mı? Çok ça- lışmak mı? Başka?
Yoksul insanların yoksulluk döngüsünü kırması ne derece kolaydır? Farklı bir deyişle, yoksul bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelmiş bir insanın yetişkinlik döneminde yoksulluktan kurtulması ne derece zordur?
Zengin olduklarında insanların eline ne tür fırsatlar geçer?
Yoksul olduklarında insanların eline ne tür fırsatlar geçer?
Yoksul olmak insanların kendi suçu mudur? Yoksulluk kaderleri midir? Yoksa yoksulluk toplumsal, siyasal ve ekonomik etkilerden mi kaynaklanmaktadır?
Yoksulluk çoğunlukla sağlık sorunu, açlık, yetersiz beslenme, eğitim yetersizliği, ye- tersiz çalışma becerileri ve işsizlikle el ele gitmektedir. Bu bir tesadüf müdür yoksa bu unsurlar birbiriyle bağlantılı mıdır? Eğer öyle ise bağlantı nerededir?
İnsanlar yoksul kişileri genelde nasıl algılar, onlara nasıl davranır?
Ne tür siyasal ve sosyal politikalar tüm yurttaşlar için en iyi yaşam fırsatlarını yaratır?
Ülkenizde yoksulluğun azaltılması için eğitim bir anahtar mıdır? Ne boyutta?
Neredeyse tüm dünya ülkelerinde zengin ve yoksullar arasındaki uçurum büyümektedir. Uçurum ülkeler arasında da büyümektedir. Bu durum Avrupa için nasıl sonuçlar doğurmaktadır?
Uçurumun genişlemesinin önemi var mı? Eğer insanlar önemi olduğunu düşünüyorlarsa, bu uçurumu kapatmak kimin sorumluluğundadır?
Bireyler, gruplar, yerel topluluklar ya da uluslar uçurumun kapatılması için neler yapabilir?
Yaşam Kartları
Yıldız Falı Kartları
1.(Hür, 2010)
2.(Kan, 2009)
3.(Burman ve diğerleri, 2013)
4.(Özdemir, 2011: 102)
Ne Zaman Kullanılabilir
Yoksulluk, Küreselleşme, Sosyal haklar
Yaş Düzeyi
Ortaokul ve Lise
Süre
60 Dakika
Malzemeler
12 Yıldız Falı kartı
12 Yaşam kartı
Her katılımcı için birer sayfa kâğıt ve kurşun kalem
S Büyük bir kâğıt ya da yazı tahtası kâğıdı
Markörler ya da tebeşir
Bant
Amaç
Yoksul insanların içinde bulundukları fırsat eşitsizliğine ve kendilerine sunulan fırsatları elde etmedeki güçlüklerine ilişkin düşündürmek
Yoksulluk döngüsünü kavramak
Sosyal adaleti, insan onurunu ve sorumluluğunu desteklemek
İlgili Sosyal Duygusal Öğrenme Alanları
Sosyal Farkındalık, Öz-Farkındalık